W dobie dynamicznego rozwoju rynku nowych technologii usystematyzowanie wiedzy z zakresu najważniejszych elementów umów zawieranych w związku ze sprzedażą rozwiązań informatycznych ma ogromne znaczenie dla każdej ze stron tych umów. Celem szkolenia jest przybliżenie jej uczestnikom najważniejszych zagadnień prawnych dotyczących umów na systemy IT oraz przedstawienie i omówienie praktycznych problemów prawnych jakie wiążą się z tworzeniem i realizowaniem umów na systemy IT, a także uwrażliwienie jego uczestników na treść poszczególnych zapisów w umowach w strategicznych obszarach związanych z jej realizacją.
Program
DZIEŃ I
1. Ramy prawne dla umów IT
Powyższa część szkolenia będzie obejmować wprowadzenie do regulacji prawnych dotyczących Umów IT, ich znaczenia dla tworzenia umów, wpływu regulacji prawnych na treść umowy oraz wyjaśnienie konsekwencji nie uregulowania pewnych kwestii w umowie.
2. Zrozumieć umowę IT – podstawowe instytucje
Powyższa część szkolenia będzie obejmować praktyczne wprowadzenie do specyfiki i charakteru umów IT, zasad tworzenia umów, ze szczególnym uwzględnieniem kontraktów zawieranych w branży IT oraz mechanizmu funkcjonowania tych umów.
3. Aspekty prawno-autorskie w umowach IT
Powyższa część szkolenia obejmować będzie omówienie i wyjaśnienie najważniejszych kwestii z zakresu prawa autorskiego istotnych przy tworzeniu i wykonywaniu umów dotyczących projektów informatycznych.
Pojęcie i charakter prawny utworu w kontekście programu komputerowego, jego elementów oraz ich dokumentacji
Pojęcie i charakter prawny opracowania w kontekście programu komputerowego
Rodzaje praw autorskich – prawa majątkowe i osobiste
Rodzaje umów dotyczących autorskich praw majątkowych (licencja a umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych)
Zasady licencjonowania programów komputerowych
Zasady nabywania autorskich praw majątkowych
Utwór wspólny, a utwór łączony – znaczenie tych pojęć w praktyce
4. Aspekty prawno-autorskie w umowach IT c.d.
5. Rodzaje Umów IT – podstawowe kategorie
Powyższa część szkolenia będzie obejmować omówienie i wyjaśnienie (na konkretnych przykładach) najważniejszych umów dotyczących projektów informatycznych, ich charakteru, treści oraz różnic pomiędzy nimi oraz znaczenia poszczególnych klauzul w ich treści.
Umowa dostawy
Umowa wdrożeniowa
Umowa utrzymaniowa
Umowa depozytu kodu źródłowego
Umowa dystrybucyjna
Umowa o roboty budowlane w ramach projektów informatycznych
DZIEŃ II
1. Elementy konstrukcyjne umów IT – zagadnienia ogólne
Powyższa część szkolenia będzie obejmować omówienie poszczególnych elementów umów IT oraz zasad ich opracowywania (na konkretnych przykładach klauzul umownych w ramach poszczególnych rodzajów umów), a także konsekwencji nieuregulowania pewnych kwestii w umowie.
2. Definicje
Omówienie typowych definicji, najważniejszych błędów w definiowaniu pojęć umownych (definicje za wąskie) oraz przemycanie treści normatywnych w definicjach umownych.
3. Przedmiot umowy i jego opis w kontekście rodzaju umówionego wynagrodzenia.
Omówienie najważniejszych zasad i warunków opisywania przedmiotu zamówienia (kiedy opis dokładny opis wykonywanych usług ma istotne znaczenie dla stron, a kiedy marginalne). Jak ukrywać w umowie dodatkowe usługi lub dodatkowe wynagrodzenie.
4. Podstawowe zasady realizacji umowy
Omówienie klauzul umownych określających najważniejsze prawa i obowiązki stron umowy (szczególnie w kontekście umów dostawy, wdrożeniowych oraz utrzymaniowych), typowych błędów w opisywaniu zakresu prac wykonawcy oraz klauzul wzmacniających sytuację prawną zamawiającego w umowach.
5. Prawa autorskie - korzystanie z praw czy przenoszenie praw do programów komputerowych
Omówienie najważniejszy modeli prawnych korzystania z oprogramowania dedykowanego oraz standardowego na bazie konkretnych klauzul umownych, tworzenie bezpiecznych dla zamawiającego klauzul dotyczących nabycia praw (w oparciu o najczęstsze błędy w definiowaniu uprawnień stron w tym zakresie).
6. Odbiory prac/produktów
Omówienie klauzul umownych określających najważniejsze prawa i obowiązki stron umowy w ramach odbiorów (szczególnie w kontekście umów dostawy, wdrożeniowych oraz utrzymaniowych), klauzul pogarszających i polepszających sytuację prawną zamawiającego oraz zasad definiowania kryteriów odbiorów w kontekście projektów informatycznych.
7. Zmiany w umowach IT (tzw. Change requests - CR)
Omówienie najistotniejszy zasad związanych z dokonywaniem zmian w ramach realizowanych projektów informatycznych, w tym w kontekście uregulowań Ustawy Prawo zamówień publicznych.
8. Wynagrodzenie
Omówienie typowych klauzul umownych dotyczących wynagrodzenia ryczałtowego oraz wynagrodzenia kosztorysowego, klauzul związanych z rozliczeniami T&M, zasadami oraz warunkami wypłaty wynagrodzenia (wskazanie typowych błędów w pozornie nieistotnych zapisach).
9. Gwarancja i wsparcie pogwarancyjne
Omówienie typowych klauzul umownych dotyczących uprawnień zamawiającego w ramach gwarancji (na przykładzie klauzul bezpiecznych i mniej bezpiecznych), klauzul określających warunki gwarancji oraz zasady realizacji wsparcia powdrożeniowego (klauzule otwarte i zobowiązujące).
10. Kary umowne
Omówienie istoty i znaczenia kar umownych w umowach, typowych zapis regulujących kary umowne oraz błędów w ich formułowaniu, a także zasad tworzenia (na konkretnych przykładach) bezpiecznych dla zamawiającego klauzul umownych dotyczących kar umownych.
11. Odpowiedzialność
Omówienie istoty i znaczenia zapisów dotyczących zasad odpowiedzialności w umowach, typowych klauzul umownych w tym zakresie oraz błędów w ich formułowaniu, a także zasad tworzenia (na konkretnych przykładach) bezpiecznych dla zamawiającego klauzul umownych dotyczących zasad i warunków odpowiedzialności.
12. Wyjście z umów IT (rozwiązanie, a odstąpienie)
Omówienie najważniejszych modeli zakończenia współpracy w ramach projektów informatycznych, ze wskazaniem różnic pomiędzy nimi i związanych z nimi konsekwencji prawnych, a także wzajemnych rozliczeń stron umowy. Zasady tworzenia bezpiecznych scenariuszy wyjścia z umowy.
13. Podsumowanie
Otrzymane certyfikaty
Certyfikat ukończenia szkolnia
W ramach oferty uczestnik otrzymuje:
Certyfikat ukończenia
Materiały dydaktyczne

Wyżywienie / serwis kawowy

Nocleg

Dyplom ukończenia

Zaświadczenie ukończenia

Konsultacje poszkoleniowe
Lunch
Serwis kawowy

Ćwiczenia
Trenerzy prowadzący
Renata Warchoł-Lewicka (radca prawny)
Katalog szkoleń