Zapisz się do newslettera trainingplanet.pl

Najnowsze szkolenia, informacje o promocjach


Twój e-mail
Województwo

akceptuję regulamin serwisu

PUBLIKUJ OFERTY BEZPŁATNIE   |   Zaloguj się

Szkolenia w katalogu szkoleń  


UWAGA: Oferta posiada nieaktualne terminy.
Skontaktuj się z organizatorem: Kancelaria Radcy Prawnego Paweł Skrodzki

Przejdź do formularza kontaktowego

Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych


Tytuł szkolenia: Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych



Opis szkolenia:



27 października 2015 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowej ustawy Prawo zamówień publicznych. W kwietniu 2016 r. ustawa powinna wejść w życie.

Przedmiotowy projekt stanowi wdrożenie do polskiego porządku prawnego dwóch dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady:

1. 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 65);

2. 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 243);

Nowa ustawa ma na celu kompleksowe uregulowanie materii zamówień publicznych oraz stworzenie mechanizmów umożliwiających najbardziej efektywne wykorzystanie środków publicznych, a także umożliwienie wykorzystania zamówień publicznych jako środka do realizacji przez państwo określonych celów i polityk (innowacyjność, walka z wykluczeniem społecznym, ochrona środowiska itp.). Ponadto, w związku z tym, że z udzielaniem zamówień publicznych wiąże się zazwyczaj wydatkowanie pieniędzy publicznych o znacznej wartości, projekt ustawy zapewnia warunki do ich skutecznego, przejrzystego i konkurencyjnego wydatkowania.



Najważniejsze regulacje przewidziane w projekcie ustawy – Prawo zamówień publicznych, związane z implementacją dyrektyw dotyczą:

• uproszczenia procedur udzielania zamówień publicznych i ich uelastycznienia, co przyniesie korzyści zarówno zamawiającym jak i wykonawcom, szczególnie małym i średnim przedsiębiorcom

• elektronizacji zamówień publicznych i wprowadzenia obowiązkowej komunikacji elektronicznej pomiędzy zamawiającym a wykonawcami

• promowania i realnego wykorzystywania pozaekonomicznych celów zamówień publicznych takich jak ochrona środowiska, integracja społeczna czy wspieranie innowacyjności;

• zapewnienia lepszego dostępu do rynku małym i średnim przedsiębiorcom

• uproszczenia procedur przy udzielaniu zamówień społecznych oraz niektórych innych usług np. prawnych, hotelarskich, gastronomicznych, kulturalnych, zdrowotnych itp.

• uwzględnienia w zamówieniach publicznych zagadnień związanych z przestrzeganiem prawa pracy, prawa ochrony środowiska oraz zabezpieczenia społecznego poprzez m.in. przewidzenie przesłanek wykluczenia wykonawcy

• zwiększenia pewności prawnej w zakresie dopuszczalnej modyfikacji umowy poprzez wdrożenie do polskiego prawa wszystkich przesłanek dopuszczalności zamiany umowy wynikającej z orzecznictwa TSUE i postanowień dyrektyw unijnych

Projekt ustawy Pzp wprowadza również zmiany niezwiązane z wdrożeniem dyrektyw, w zakresie:

• kontroli zamówień publicznych prowadzonej przez Prezesa UZP;

• kompetencji i zadań wykonywanych przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.



Metody pracy:



Szkolenie odbywa się w formie wykładu z elementami konwersatorium. Silny nacisk kładzie się na wyrobienie umięjętności samodzielnej interpetacji i stosowania ustawy oraz pozostałych przepisów dotyczących prawa zamówień publicznych.

W trakcie szkolenia szeroko omawiane są przypadki dotyczące omawianego zagadnienia, pochodzące z praktyki uczestników i trenera. Analizuje się także orzecznictwo i poglądy doktryny.

Szkolenie rozpoczyna się krótkim omówieniem zasad wykładni prawa - ma to na celu wyposażenie uczestników w narzędzia niezbędne do samodzielnej interpretacji interesujących ich przepisów prawa.

 

Program

Omówienie nowych rozwiązań dotyczących:



1) uproszczenia procedur udzielania zamówień publicznych i ich uelastycznienia

a) lepsze wykorzystanie negocjacji jako sposobu doprecyzowania warunków umów z wykonawcami w celu uzyskania usługi, która najlepiej odpowiada potrzebom zamawiającego

b) skrócenie minimalnych terminów w procedurach udzielania zamówień

c) zmniejszenie obowiązków formalnych na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia; przedstawianie przez wykonawców oświadczenia o spełnianiu warunków

d) fakultatywność wadium i terminu związania ofertą

e) zlikwidowane obowiązków zamawiających w zakresie przesyłania do Prezesa UZP zawiadomień o wszczęciu postępowania w trybie negocjacji bez ogłoszenia, o zawarciu umowy ramowej lub ustanowieniu dynamicznego systemu zakupów na okres dłuższy niż 4 lata

f) otwarcie katalogu przesłanek unieważnienia postępowania



2) elektronizacji zamówień publicznych polegającej na:

a) wprowadzeniu obowiązkowej komunikacji elektronicznej między wykonawcą i zamawiającym

b) wprowadzeniu obowiązku stosowania przy składaniu ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu profilu nabywcy, stanowiącego rozwiązanie techniczne, umożliwiające realizację procesu udzielania zamówienia publicznego, w tym sporządzanie dokumentów elektronicznych, ich udostępnianie, przekazywanie i przechowywanie

c) stworzeniu elektronicznej platformy zamówień publicznych e-Zamówienia, na której będzie znajdował się Biuletyn Zamówień oraz profil nabywcy i aukcje elektroniczne, dzięki czemu zwiększona zostanie dostępność oraz przejrzystość realizowanych procesów, z jednoczesnym zapewnieniem bezpieczeństwa danych

d) uproszczeniu realizacji obowiązków związanych ze sprawozdawczością, dzięki rozwiązaniom zapewnionym przez profil nabywcy oraz dzięki informacjom zawartych w ogłoszeniach oraz przekazywanych na platformę e-Zamówień z profilu nabywcy



3) promowania i realnego wykorzystywania pozaekonomicznych celów zamówień publicznych takich jak ochrona środowiska, integracja społeczna czy wspieranie innowacyjności

a) położenie nacisku na wybór oferty najkorzystniejszej ekonomicznie, czyli opartej również na efektywności kosztowej, jak również uwzględniającej inne aspekty niż cena lub koszt, tj.efektywności kosztowej, takiego jak rachunek kosztów cyklu życia

b) użycie przyjaznych dla środowiska sposobów produkcji itp.

c) wprowadzenie nowej procedury – partnerstwa innowacyjnego, przeznaczonej dla nabywania produktów i usług, które nie są jeszcze dostępne na rynku

d) promowanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych oraz defaworyzowanych poprzez obniżenie warunku poziomu zatrudniania tych osób z 50% do 30%



4) zapewnienia lepszego dostępu do rynku małym i średnim przedsiębiorcom poprzez:

a) zachęcanie zamawiających do zawierania kilku mniejszych umów (udzielania zamówień w częściach, o które łatwiej będzie się ubiegać MŚP)

b) ograniczenia żądania spełniania wygórowanych warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności ekonomicznej (średni roczny obrót - maksymalnie dwukrotność szacunkowej wartości zamówienia)



5) uproszczenia procedur przy udzielaniu zamówień społecznych oraz niektórych innych usług np. prawnych, hotelarskich, gastronomicznych, kulturalnych, zdrowotnych itp. poprzez:

a) podwyższenie progu kwotowego, od którego istnieje obowiązek przestrzegania przepisów ustawy,

b) umożliwienie zastosowania kryteriów jakościowych takich jak dostępność, ciągłość i trwałość oferowanych kluczowych usług

c) umożliwienie określenia własnej procedury udzielenia zamówienia składającej się co najmniej z obowiązku odpowiedniego upublicznienia informacji o wszczęciu postępowania i zawarcia umowy oraz przestrzegania zasad równego traktowania



6) uwzględnienia w zamówieniach publicznych zagadnień związanych z przestrzeganiem prawa pracy, prawa ochrony środowiska oraz zabezpieczenia społecznego poprzez przewidzenie przesłanek wykluczenia wykonawcy (który naruszył obowiązki wynikające z prawa pracy, prawa ochrony środowiska i przepisów o zabezpieczeniu społecznym, gdy zamawiający jest to w stanie wykazać za pomocą dowolnych środków dowodowych), uwzględnienia ww. kwestii w ramach badania rażąco niskiej oferty (uwzględnienia w wyjaśnianiach i konsultacjach z wykonawcami zgodności badanej oferty z przepisami prawa pracy obowiązującymi w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie publiczne, w szczególności z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu oraz zgodności z przepisami o zabezpieczeniu społecznym i prawa ochrony środowiska), przewidzenie stosowanych klauzul realizacji umowy o zamówienie publiczne przez wykonawców i podwykonawców w zakresie przestrzegania ww. przepisów prawa, jak również zawiadamianie właściwych organów: inspekcji pracy, inspekcji ochrony środowiska i ZUS o stwierdzonych lub podejrzewanych naruszeniach ww. przepisów;



7) zapewnienia realnego udziału podmiotów trzecich, na których zasoby powołuje się wykonawca poprzez wprowadzenie norm dot.: 1) konieczności realizacji robót budowlanych lub usług przez podmioty trzecie, na których wykształcenie, kwalifikacje zawodowe lub doświadczenie wykonawca powołał się w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, 2) możliwości wymagania od wykonawcy i podmiotów trzecich odpowiedzialności solidarnej w przypadku polegania przez wykonawcę na zdolnościach podmiotów trzecich w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej, 3) weryfikacji w stosunku do podmiotów trzecich kryteriów kwalifikacji, kryteriów selekcji i braku podstaw do wykluczenia;



8) zwiększenia pewności prawnej w zakresie dopuszczalnej modyfikacji umowy poprzez wdrożenie do polskiego prawa wszystkich przesłanek dopuszczalności zamiany umowy wynikającej z orzecznictwa TSUE i postanowień dyrektyw unijnych, co powinno służyć większej elastyczności i dostosowaniu do zmiennych okoliczności faktycznych i prawnych realizacji zamówień publicznych;



9) zmiany sytemu kontroli zamówień publicznych: zmiany zmierzają do umożliwienia objęcia kontrolą wszystkich czynności podejmowanych przez zamawiającego, objętych regulacjami ustawy (przed wszczęciem, po wszczęciu postępowania, po zawarciu umowy), nie zaś tylko czynności podejmowanych pomiędzy wszczęciem postępowania a wyborem oferty, oraz umożliwienia prowadzenia przez Prezesa UZP kontroli planowych, zamiast wyłącznie kontroli uprzednich i kontroli na wniosek podmiotów zewnętrznych;



10) zmiany w zakresie postępowania przed Krajową Izbą Odwoławczą, polegające na: rozszerzeniu dopuszczalności wnoszenia przez wykonawców odwołań w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych poniżej progów unijnych na czynności zamawiającego dotyczące: opisu przedmiotu zamówienia, wyboru oferty najkorzystniejszej oraz unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W konsekwencji zwiększy się liczba odwołań wnoszonych do Krajowej Izby Odwoławczej. Jednocześnie w nowej ustawie zostanie przewidziane, że termin wnoszenia przez Prezesa UZP skargi do Sądu Okręgowego na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej będzie liczony od dnia przekazania orzeczenia wraz z uzasadnieniem stronom postępowania odwoławczego.

Zdobyta wiedza

Uczestnicy szkolenia nauczą się:



• nowych procedur przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych związanych z realizacją postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz realizacji umowy o zamówienie publiczne

• sprawnie posługiwać się dyrektywami interpretacji prawa, co skutkować będzie dokonywaniem najlepszych wyborów interpretacyjnych z punktu widzenia jakości uzasadnienia, interesu zamawiającego i korzyści dla finansów publicznych

• poruszać się w szerszym kontekście prawnym dotyczącym zamówień publicznych, w tym przepisów prawa cywilnego

• bronić swojego stanowiska w spornych kwestiach dotyczących omawianych zagadnień

 

Otrzymane certyfikaty

Certyfikat ukończenia szkolenia 

Oferta skierowana do:

  Wyższa kadra kierownicza
  Średnia kadra kierownicza
  Niższa kadra kierownicza
  Specjalista
  Pracownik

W ramach oferty uczestnik otrzymuje:

  Certyfikat ukończenia
  Materiały dydaktyczne
  Wyżywienie / serwis kawowy
  Nocleg
  Dyplom ukończenia
  Zaświadczenie ukończenia
  Konsultacje poszkoleniowe
  Lunch
  Serwis kawowy
  Ćwiczenia

Trenerzy prowadzący

Paweł Skrodzki – radca prawny, ukończył prawo oraz stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Wykonuje zawód radcy prawnego w ramach własnej kancelarii w Poznaniu. Kierował i nadzorował wdrażanie projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego o łącznej wartości kilkunastu milionów złotych (od 2005). Świadczy obsługę prawną projektów finansowanych ze środków europejskich o łącznej wartości około 70 mln zł. Wśród jego klientów znajdują się spółki prawa handlowego, organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne. Nauczyciel akademicki i trener. Przeprowadził około 3 tys. godzin zajęć z zakresu prawa zamówień publicznych, pomocy publicznej, prawa cywilnego, projektów UE, prawa autorskiego, prawa międzynarodowego publicznego i in. Posiada certyfikat zarządzania projektami PRINCE2 Foundation.


Miejsce: Poznań
Rozpoczęcie: 2016-01-05 - Zakończenie: 2016-01-05


Miejsce: Poznań
Rozpoczęcie: 2016-01-22 - Zakończenie: 2016-01-22

Cena: 350 (PLN)

Ostatnia aktualizacja oferty 2015-12-18 15:53:53

 

Formularz zapytania o szkolenie


Szkolenie: Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych
Organizator: Kancelaria Radcy Prawnego Paweł Skrodzki


Nazwa firmy * * pola wymagane
Imię i nazwisko
Telefon
E-mail *
Treść zapytania
Wpisz tekst z obrazka



Zapytanie przesyłane jest bezpośrednio na adres e-mail firmy szkoleniowej (organizatora)
Operator serwisu trainingplanet.pl nie ponosi odpowiedzialności za termin lub brak odpowiedzi na zapytanie.

W przypadku braku odpowiedzi w ciągu 2 dni, prosimy o kontakt na adres e-mail:




Dodatkowe usługi

Reklama w serwisie

Kontakt do nas

2007-2022 © Wszelkie prawa zastrzeżone ENNOVA Software House



Pozostałe produkty i usługi ENNOVA: Onboarding pracownika | System ATS | System dla HR | Elektroniczne wnioski urlopowe | Intranet dla pracowników System zarządzania szkoleniami | HRtrendy.pl | Obieg faktury kosztowych CRM dla firm szkoleniowych |